Kaip sukurti sėkmingą naujienų portalą Lietuvoje: nuo idėjos iki pelno per 12 mėnesių
Kodėl dar vienas naujienų portalas?
Lietuvos žiniasklaidos rinka atrodo prisotinta – turime didelius žaidėjus, regioninius portalus, specializuotas svetaines. Tačiau kiekvienais metais atsiranda naujų projektų, kurie suranda savo auditoriją ir tampa pelningais. Paslaptis slypi ne tame, kad reikia konkuruoti su Delfi ar 15min, o tame, kad reikia rasti savo nišą ir ją užpildyti geriau nei bet kas kitas.
Prieš pradedant bet kokį projektą, verta suprasti, kad naujienų portalas nėra greito praturtėjimo schema. Tai verslas, reikalaujantis nuoseklaus darbo, investicijų į turinį ir kantrybės. Bet jei turite aiškią viziją ir suprantate savo auditoriją, 12 mėnesių tikrai pakanka pamatyti pirmuosius rimtus rezultatus ir net pradėti uždirbti.
Lietuvoje yra nemažai pavyzdžių, kai nedideli projektai per metus sugebėjo pasiekti 50-100 tūkstančių unikalių lankytojų per mėnesį. Tokia auditorija jau leidžia kalbėti apie realias pajamas iš skelbimų, partnerystės ir kitų šaltinių.
Nišos pasirinkimas – svarbiausia strateginė klaida arba pergalė
Didžiausia klaida, kurią daro pradedantieji – bando aprėpti viską. Universalus naujienų portalas be milijoninių investicijų ir didelės komandos šiandien neturi šansų. Vietoj to reikia galvoti siaurai ir giliai.
Pavyzdžiui, užuot kūrę dar vieną bendrą naujienų portalą, galite sukurti portalą apie nekilnojamąjį turtą Lietuvoje, apie vietinį verslą konkrečiame regione, apie technologijų startuolius, apie tvarų gyvenimą, apie finansinius sprendimus jaunimui. Kuo specifinesnė niša, tuo lengviau tapti autoritetu ir pritraukti lojalią auditoriją.
Rinkdamiesi nišą, atsakykite į kelis klausimus: ar šia tema domisi pakankamai žmonių? Ar šie žmonės turi perkamąją galią (svarbu reklamuotojams)? Ar galite šioje srityje sukurti geresnį turinį nei konkurentai? Ar pats domitės šia tema tiek, kad galėtumėte rašyti apie ją kasdien bent metus?
Geras būdas patikrinti idėją – pažiūrėti į Google Trends, Facebook grupes, forumų diskusijas. Jei matote aktyvią bendruomenę, kuri diskutuoja tam tikra tema, bet nėra kokybinio informacijos šaltinio – tai jūsų galimybė.
Techninis pagrindas: nereikia išradinėti dviračio
Prieš dešimt metų naujienų portalo sukūrimas reikalavo programuotojų komandos ir didelių investicijų. Šiandien galite paleisti profesionaliai atrodantį portalą per savaitę su minimaliomis išlaidomis.
WordPress su tinkama tema (pavyzdžiui, Newspaper, Jnews ar panašiomis) leidžia sukurti visiškai funkcionalų naujienų portalą. Šios temos kainuoja 60-100 eurų ir suteikia viską, ko reikia: greitą įkėlimą, mobilią versiją, SEO optimizaciją, integracijas su socialiniais tinklais.
Hostingui pradžioje pakanka paprasčiausio dalinio serverio už 5-15 eurų per mėnesį. Kai auditorija augs, galėsite pereiti prie galingesnių sprendimų. Domeno vardas kainuos apie 10-15 eurų per metus. Taigi techninis startas gali kainuoti vos 100-150 eurų.
Svarbu nuo pat pradžių pasirūpinti greičiu – lietuviai nekantrūs, jei puslapis kraunasi ilgiau nei 3 sekundes, dauguma išeis. Naudokite caching įskiepius, optimizuokite paveikslėlius, pasirinkite gerą hostingą. Greitis taip pat yra SEO faktorius, todėl tai investicija į ateitį.
Nepamirškite GDPR reikalavimų – slapukų politikos, privatumo politikos, duomenų apsaugos. Lietuvoje už tai tikrai baudžia, todėl geriau iš karto padaryti viską teisingai.
Turinio strategija: kaip rašyti taip, kad skaitytų
Turinys – jūsų pagrindinis produktas. Galite turėti gražiausią dizainą ir geriausią techniką, bet jei turinys prastas, niekas negrįš antrą kartą.
Pirmaisiais mėnesiais turėsite rašyti patys arba rasti pigių, bet gerų autorių. Studentai žurnalistai, pradedantys rašytojai, entuziastai jūsų nišoje – visi gali būti potencialūs bendradarbiai. Pradžioje galite mokėti 10-20 eurų už straipsnį, vėliau, kai augs pajamos, galėsite mokėti daugiau.
Kiek straipsnių reikia? Pirmaisiais trimis mėnesiais stenkitės publikuoti bent 3-5 straipsnius per dieną. Tai apie 100-150 straipsnių per mėnesį. Skamba daug, bet jei turite 2-3 autorius (įskaitant save), tai įmanoma. Po trijų mėnesių turėsite apie 400-500 straipsnių bazę, kuri jau pradės generuoti organinę Google srautą.
Turinio tipai turėtų būti įvairūs: operatyvios naujienos (jei tai aktualu jūsų nišai), analitiniai straipsniai, vadovai, interviu, nuomonės. Ilgesni, išsamesni straipsniai (1500-3000 žodžių) veikia geriau SEO požiūriu, bet trumpesnės naujienos generuoja greitesnį srautą iš socialinių tinklų.
Antraštės – tai 80% sėkmės. Lietuviai, kaip ir visi kiti, spaudžia ant to, kas atrodo įdomu. Bet vengkite clickbait – jei antraštė žada vieną, o straipsnis duoda ką kita, žmonės nusivils ir negrįš. Geriau rašyti aiškias, konkrečias antraštes, kurios tiksliai atspindi turinį.
SEO ir Google draugystė
Dauguma naujienų portalų srauto gauna iš Google. Socialiniai tinklai duoda sprogimus, bet Google duoda stabilų, nuolatinį srautą. Todėl SEO – ne pasirinkimas, o būtinybė.
Pagrindinės taisyklės paprastos: kiekvienas straipsnis turi turėti aiškią pagrindinę raktažodį frazę, kuri naudojama antraštėje, pirmame paragrafe ir kelis kartus tekste. Bet nerašykite robotams – rašykite žmonėms, o raktažodžius įterpkite natūraliai.
Vidinė nuorodų struktūra labai svarbi. Kiekviename straipsnyje turėtų būti 2-5 nuorodos į kitus jūsų straipsnius panašiomis temomis. Tai padeda Google suprasti jūsų svetainės struktūrą ir padidina šansą, kad skaitytojai paskaitys daugiau.
Meta aprašymai, alt tekstai paveikslėliams, struktūruoti duomenys (schema markup) – visa tai padeda. Nereikia būti SEO ekspertu, pakanka išmokti pagrindus ir nuosekliai juos taikyti.
Lietuviškos raktažodžių frazės dažnai turi mažesnę konkurenciją nei angliškos, todėt lengviau patekti į pirmus Google rezultatus. Naudokite įrankius kaip Google Keyword Planner, Ubersuggest ar Ahrefs (jei turite biudžetą) ir ieškokite frazių su vidutine paieška (500-5000 per mėnesį) ir maža konkurencija.
Socialiniai tinklai: kur yra jūsų auditorija
Facebook vis dar yra pagrindinis socialinis tinklas Lietuvoje naujienų portalams. Sukurkite puslapį ir aktyviai jį prižiūrėkite. Publikuokite kiekvieną straipsnį, bet ne tik nuorodas – pridėkite įdomų komentarą, klausimą, citatą iš straipsnio.
Facebook grupės – aukso kasykla. Raskite grupes, kurios susijusios su jūsų niša, ir dalijkitės savo turiniu (jei grupės taisyklės leidžia). Dar geriau – sukurkite savo grupę aplink savo portalą. Aktyvios bendruomenės grupės gali tapti didesniu srauto šaltiniu nei pats puslapis.
Instagram veikia, jei jūsų niša vizuali. Naujienos apie keliones, maistą, madą, dizainą puikiai tinka Instagram. Politika ar ekonomika – ne itin. Žinokite savo auditoriją.
LinkedIn puikiai tinka verslo, karjeros, profesinio tobulėjimo temoms. Jei jūsų niša susijusi su verslu, LinkedIn gali duoti labai kokybišką auditoriją – žmones su perkamąja galia, kurie įdomūs reklamuotojams.
TikTok – naujas žaidėjas, bet jau dabar kai kurie naujienų portalai Lietuvoje sėkmingai jį naudoja. Trumpi video, kurie pristato straipsnio esmę ar įdomų faktą, gali generuoti tūkstančius peržiūrų ir nukreipti srautą į portalą.
Nesistenkite būti visur – geriau būti aktyvūs 1-2 platformose nei pasyvūs penkiose. Pasirinkite ten, kur yra jūsų auditorija, ir investuokite laiką kokybiškai.
Monetizacija: kaip pradėti uždirbti
Pirmieji 3-6 mėnesiai greičiausiai neduos jokių pajamų arba duos simbolines. Tai normalu. Bet jau nuo 6-9 mėnesio, jei viską darote teisingai, turėtumėte matyti pirmuosius rimtesnius rezultatus.
Google AdSense – paprasčiausias būdas pradėti. Kai tik turite stabilų srautą (bent 10-20 tūkst. peržiūrų per mėnesį), galite užsidėti AdSense ir pradėti uždirbti. Pajamos bus nedidelės – galbūt 50-200 eurų per mėnesį pradžioje, bet tai jau kažkas.
Tiesioginė reklama – kai pasieksite 30-50 tūkst. unikalių lankytojų per mėnesį, galite pradėti siūlyti tiesioginę reklamą įmonėms iš jūsų nišos. Baneris jūsų puslapyje gali kainuoti 200-500 eurų per mėnesį, priklausomai nuo auditorijos dydžio ir kokybės.
Remiami straipsniai (native advertising) – įmonės moka už straipsnius, kurie pristato jų produktus ar paslaugas. Tai gali būti 100-500 eurų už straipsnį, priklausomai nuo jūsų auditorijos. Svarbu aiškiai žymėti tokius straipsnius kaip „Reklama” ar „Remiamas turinys” – tai ir etiškai teisingai, ir įstatymų reikalaujama.
Affiliate marketing – jei jūsų niša leidžia, galite uždirbti iš rekomendacijų. Pavyzdžiui, technologijų portalas gali gauti komisinius už nuorodas į el. parduotuves, kelionių portalas – už viešbučių rezervacijas.
Prenumerata ar narystė – sudėtingesnis modelis, bet kai kuriose nišose veikia puikiai. Jei kuriate tikrai unikalų, ekspertinį turinį, dalis auditorijos gali būti pasirengusi mokėti 5-10 eurų per mėnesį už prieigą prie premium turinio.
Renginiai, mokymai, konsultacijos – kai tampate autoritetu savo nišoje, galite uždirbti ne tik iš portalo, bet ir iš susijusių paslaugų. Tai ilgalaikė strategija, bet gali duoti dideles pajamas.
Komandos formavimas ir augimas
Pirmaisiais mėnesiais greičiausiai dirbsite vienas arba su vienu-dviem žmonėmis. Tai normalu ir net gerai – mažesnės išlaidos, greitesni sprendimai, lankstumas.
Bet kad pasiektumėte rimtų rezultatų per 12 mėnesių, turėsite pradėti kurti komandą. Apie 4-6 mėnesį, kai jau matote, kad projektas veikia, verta pradėti ieškoti papildomų autorių, redaktoriaus, galbūt socialinių tinklų specialisto.
Nebūtinai samdyti visus į etatą. Pradžioje galite dirbti su laisvininkais – mokėti už straipsnį, už užduotį, už rezultatą. Tai mažina riziką ir leidžia lanksčiai valdyti išlaidas.
Kai pajamos pasieks 1000-2000 eurų per mėnesį, galite pagalvoti apie pirmąjį etatinį darbuotoją. Tai turėtų būti žmogus, kuris gali padengti jūsų silpnąsias vietas – jei jūs geras strategas, bet prastas rašytojas, samykite gerą žurnalistą. Jei jūs geras turinio kūrėjas, bet nesiseka su technika ir SEO, samykite techninį specialistą.
Kultūra ir vertybės svarbios net mažoje komandoje. Nuo pat pradžių būkite aiškūs dėl to, ko tikitės, kaip dirbate, kokie jūsų standartai. Geriau turėti du puikius žmones nei penkis vidutiniškus.
Kai planas susiduria su realybe: ko tikėtis pirmaisiais mėnesiais
Pirmasis mėnuo – entuziazmas ir chaosas. Visko daug, viskas nauja, daug mokymosi. Srautas bus minimalus – gal kelios dešimtys lankytojų per dieną, daugiausia iš jūsų draugų ir pažįstamų. Nesijaudinkite, tai normalu.
Antras-trečias mėnuo – realybės patikrinimas. Entuziazmas šiek tiek blėsta, kai suprantate, kad rezultatai neateina taip greitai, kaip tikėjotės. Srautas auga lėtai – gal iki 100-300 lankytojų per dieną. Google dar nepradėjo rimtai indeksuoti jūsų turinio. Čia dauguma projektų žlunga – žmonės nustoja tikėti ir meta. Bet jei ištverate, toliau tik geriau.
Ketvirtas-šeštas mėnuo – pirmieji tikri rezultatai. Google pradeda rodyti jūsų straipsnius, socialiniai tinklai auga, pradedame matyti 500-1500 lankytojų per dieną. Kai kurie straipsniai pradeda „šaudyti” – gauti daug srauto. Jau galite pradėti kalbėtis su potencialiais reklamuotojais.
Septintas-devintas mėnuo – augimo fazė. Jei viską darote teisingai, srautas turėtų pasiekti 2000-5000 lankytojų per dieną. Pajamos iš skelbimų ir pirmųjų rėmėjų gali siekti 500-1500 eurų per mėnesį. Jau galite investuoti atgal į projektą – geresnį hostingą, papildomus autorius, reklamą.
Dešimtas-dvyliktas mėnuo – stabilizacija ir optimizacija. Srautas turėtų būti 5000-10000 lankytojų per dieną (arba daugiau, priklausomai nuo nišos). Pajamos – 1500-3000 eurų per mėnesį. Jau turite aiškią strategiją, žinote, kas veikia, kas ne. Galite planuoti tolimesnį augimą.
Žinoma, šie skaičiai labai priklauso nuo nišos, jūsų pastangų, biudžeto. Kai kurie projektai auga greičiau, kiti lėčiau. Bet bendroji trajektorija paprastai būna panaši.
Svarbiausia – nesitikėti stebuklų per naktį. Naujienų portalas – maratono, ne sprinto verslas. Bet jei turite kantrybės ir darote teisingus dalykus nuosekliai, rezultatai ateis. Per 12 mėnesių tikrai galite sukurti gyvybingą, pelningą projektą, kuris ne tik duoda pajamų, bet ir turi realią vertę skaitytojams.
Ir dar vienas dalykas – mėgaukitės procesu. Jei kiekvieną dieną jaučiatės kaip kalinys, kuris privalo rašyti straipsnius, projektas ilgai neišgyvens. Bet jei tikrai domitės savo niša, jei mėgaujatės kuriant turinį ir bendraujant su auditorija, tada net sunkūs momentai bus įveikiami. Geriausios naujienų svetainės kuriamos ne tik dėl pinigų, bet ir dėl aistros tam, ką darote.